2.2 Het resultaat (einddoel)

Het resultaat (einddoel) voor jouw deelnemers opstellen

Na deze les

heb je het einddoel van jouw online training opgesteld.

In de vorige les heb je alles geleerd over de structuur/leerroute van een training. Je leerde hoe je stapje voor stapje samen met jouw deelnemers naar het einddoel toe kunt werken. Ook leerde je hoe je nu goede doelen op moet stellen. In deze les wil ik daar nog even verder op door gaan. Er zijn namelijk nog een aantal dingen die noodzakelijk zijn om te weten, voordat je in les 2.4 de structuur/leerroute van jouw eigen training kunt gaan vormgeven.

Wat ga je doen?

Hieronder ga ik nog wat dieper in op het formuleren van doelen en krijg je nog een aantal praktische voorbeelden. Daarna ga je aan de slag met het opstellen van het einddoel (resultaat) van jouw eigen online training.

Even herhalen. Wat was nu het belang van goede doelen?

In de vorige les heb ik verteld dat een doel controleerbaar moet zijn. Je wilt namelijk als trainer kunnen controleren of jouw deelnemers jouw kennis kunnen toepassen en jouw uitleg hebben begrepen.

Doelen als: ‘Aan het eind van deze training weet je wat gezonde voeding is’ of ‘Aan het eind van deze les weet je wat de voordelen van methode x zijn’, waren daarvoor niet geschikt. Immers: wanneer weet iemand iets? Dat kun jij niet vanaf de buitenkant of vanaf een afstandje beoordelen.

Het is mens eigen om al snel er vanuit te gaan dat je wel iets weet. Deelnemers zijn snel geneigd om een les af te vinken en door te gaan met de volgende les, zonder dat ze bij zichzelf reflecteren of ze wel daadwerkelijk hebben begrepen wat jij in die les vertelde. Het geeft op korte termijn een fijn gevoel om een les af te kunnen vinken en weer door te gaan. De hersenen maken dopamine (gelukshormoon) aan en jouw deelnemer voelt zich voldaan.

Echter, hier ligt ook een gevaar op de loer. Want wat zou het gevolg op langer termijn zijn als jouw deelnemers steeds maar doorgaan en jouw deelnemers niet controleren of ze daadwerkelijk iets hebben begrepen?

Om dit uit te leggen, gebruik ik altijd een domino model. Elke steen staat voor een mini-stapje. Bij elk mini-stapje staat een doel dat jouw deelnemers moeten behalen. Behalen ze dat doel niet, dan valt de domino steen niet goed om met als gevolg dat de andere domino stenen ook niet omvallen. Het gevolg: het einddoel (resultaat) wordt niet behaald.

Hoe gaan we ervoor zorgen dat jouw deelnemers wel het einddoel gaan behalen?

Je wilt natuurlijk dat jouw deelnemers wel het einddoel gaan behalen. Daarvoor is dus heel belangrijk: goede en concrete doelen die aanzetten tot implementatie.

In de vorige les heb ik je al een aantal voorbeelden laten zien en heb ik al uitgelegd hoe je zo’n doel kon gaan opstellen. In deze les gaan we starten met het opstellen van een einddoel. Ook wel: het resultaat van jouw training. Doordat jij straks ontzettend goed weet waar je met jouw deelnemers naartoe wilt, kun jij in les 2.4 die mini-stapjes veel beter uit gaan stippelen.

Opdracht 1

In module één heb je de drie v’s van jouw doelgroep bepaald. Je hebt opgeschreven welke verlangens ze hebben, wat ze willen bereiken en waar ze nu staan (voorkennis). Pak dit er bij en lees dit nog eens door. Ga dan voor jezelf na welk einddoel jouw doelgroep verlangt en waar jij met jouw deelnemers naartoe wilt gaan werken. Houd daarbij ook de tijd in je achterhoofd: Wat is realistisch? Wil jouw doelgroep een korte training of een lange training? Wat vind ik zelf fijn? Wil ik een groot traject uitzetten of wil ik een training die een maand duurt?

Schrijf de antwoorden op deze vragen eens op en schrijf dan op wat je met jouw deelnemers wilt gaan bereiken.

Opdracht 2

Dan is het tijd om het doel op de juiste manier te gaan formuleren. De meeste eindresultaten zullen beginnen met: ‘Aan het eind van deze training/cursus/programma…..

‘Stapje voor stapje ga je steeds een trede hoger met jouw deelnemer’

Toelichting: Ik krijg vaak vragen over het einddoel bij niet praktische trainingen. In de vorige les heb ik dit al even kort aangestipt, maar ik zal hieronder nog even een toelichting geven:

Bij niet praktische trainingen is het lastig om een vaardigheid of zichtbaar eindresultaat op te stellen. Denk daarbij aan doelen als: Aan het eind van de training (AHEVDT) heb je een WordPress website gemaakt, AHEVDT heb je een eigen training gemaakt, etc.

Wanneer je het eindresultaat bij niet praktische trainingen wilt gaan opstellen kun je vaak gebruik maken van de woorden ‘kunnen’ of ‘benoemen’. Enkele voorbeelden:

AHEVDT kun je dagelijks een gezonde en gevarieerde maaltijd op tafel zetten’

AHEVD training kun je jouw valkuilen herkennen en hier direct actie op ondernemen door één van de technieken uit de training toe te passen’

‘AHEVDT kun je benoemen welke bouwstenen nodig zijn voor een goede SEO optimalisatie van jouw website’

AHEVDT kun je alle knopjes op de camera met hun functie benoemen en zelfstandig portretfoto’s maken’

Met de woorden benoemen en kunnen kom je dus al heel ver. Daarnaast ben ik zelf altijd voorzichtig met beloftes als: Behaal binnen een maand 10k omzet of val 10 kilo af in 8 weken. Dit zijn resultaten die jij zeker mag gaan benoemen bij jouw verkoop (in de vorm van reviews of ervaringen van anderen), maar die ik niet als resultaat zou geven. Dit zijn namelijk resultaten die persoonlijk zijn en erg afhangen van de motivatie en inzet van jouw deelnemer.

>> Formuleer dan nu jouw eigen einddoel/resultaat. Denk hier goed over na en schrijf hem zorgvuldig uit. Het is uiteindelijk het einddoel dat je gaat verkopen, niet jouw training. Jouw toekomstige deelnemers kopen een oplossing bij jou, niet zo zeer de modules of lessen.

Afsluiting

Dan is het tijd om deze les af te gaan sluiten. In de volgende les gaan we een brainstorm doen en in les 2.4 ga je aan de slag met jouw eigen training! Je gaat de hele structuur opzetten en aan de slag met de modules, subdoelen en de inhoud van de modules. Ik heb er zin in!