1.1 Een doelgroep & Niche kaderen
Doelgroep & niche afkaderen
Na deze les
Kun je het belang van doelgroeponderzoek benoemen én verwoorden waarom je niet al jouw kennis in één cursus moet stoppen
Een stevig fundament voor jouw online cursus.
Om de eerste bouwstenen van dit fundament te leggen, ga je in deze module aan de slag met het afkaderen van je doelgroep & niche. In de video legde ik het belang hiervan al uit.
In deze module maak je hiermee een start. Je kijkt naar de problemen en struggles waar jouw doelgroep tegenaan loopt, hoe ze geholpen willen worden en aan welke kennis van jou behoefte is.
Een belangrijk punt om in gedachten te houden tijdens deze en de volgende module
Daarmee overspoelen we de deelnemers of help je niemand echt verder. In een online cursus is veel ruimte nodig voor implementatie én toepassing.

Zodra je hier niet de ruimte aan geeft en je kennis niet mondjesmaat aanreikt, kunnen je deelnemers jou niet bijbenen, blijven ze niet gemotiveerd én haken ze sneller af. Zorg er dus voor dat jouw online cursus uitdagend blijft en stapje voor stapje naar het einddoel toewerkt.
Door het doelgroeponderzoek serieus te nemen, zet je hierin een eerste stap. Met dit onderzoek ontdek je namelijk waar jouw doelgroep nu staat en naar welke kennis ze zitten te smachten. Alleen die kennis ga je aanbieden in jouw online cursus. De rest van de kennis mag je bewaren voor een vervolgcursus of bonuscursus.
In module 2 ga je definitief bepalen welke kennis je in jouw cursus gaat stoppen en welke kennis je gaat bewaren voor een andere cursus. De keuze mag je dus nog even opzij leggen en uitstellen. Kijk in deze module puur naar jouw doelgroep en hun verlangens en verwachtingen.
Dan is het nu tijd om actief aan de slag te gaan. Markeer de les als afgerond en ga aan de slag met les 2 van deze module .